Мій досвід

Мій досвід

Опис досвіду роботи
Учитель – людина,
 яка може робити важкі речі легкими.
Ральф Волдо Емерсон
Сучасний стан міжнародних зв’язків України, вихід її до Європейського світового простору зумовлюють розглядати іноземну мову як важливий засіб між культурного спілкування.
         Нова програма з англійської мови засвідчила зміну у підході до процесу викладання й чітко визначила орієнтацію на потреби учня. Таке поняття, як автономія учнів за рахунок відповідності віку та інтересам, дозволить інтенсифікувати і покращити процес викладання. Оскільки результатом навчання учнів іноземної мови є формування у них навичок та умінь користуватися мовою як засобом спілкування, ключовим тут є принцип комунікативної спрямованості, головна функція якого полягає  у створенні умов комунікації, відповідного психологічного клімату. Необхідно забезпечити високу мотивацію учнів, стійкий інтерес до оволодіння англійською мовою.
Саме тому успішність реформування освіти в Україні сьогодні багато в чому залежить від швидкого напрацювання, апробації та популяризації моделей реального досвіду переходу від школи готових книжкових рішень до школи, в якій закладаються підвалини знань та умінь їх практичного використання, потреби в саморозвитку та інноваційній діяльності спроможності  реалізувати бажання адміністратора школи, вчителя, учня через партнерство в освіті як на рівні школи, так і через систему міжшкільної комунікації.
         Згідно Державного стандарту початкової загальної освіти іноземна мова впроваджується як обов'язковий предмет з 1-го класу в усіх типах загальноосвітніх навчальних закладів.
           З педагогічної точки зору, на етапі початкової школи особливо важливо розвивати в дітей позитивну мотивацію до вивчення ІМ та інтерес до пізнання світу навколо, а також формувати здатність і готовність до іншомовного навчання на наступному етапі основної школи.
  
   У початкових класах закладаються основи знань, умінь і практичних навичок, які необхідні для подальшого навчання, формуються моральні риси і якості, вміння дітей самостійно оволодівати знаннями, пробуджується інтерес до навчання, до творчих пошуків. Але цей процес ускладнюється віковими особливостями молодших школярів: слабким переключенням уваги, її нестійкістю, незадовільністю пам’яті та мислення.
            Одним із ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмету поряд з іншими методами та прийомами, які використовуються на уроках , є саме гра. Ще К.Д. Ушинський радив включати елементи цікавості, ігрові моменти в серйозну навчальну працю учнів для того, щоб процес пізнання був продуктивнішим.
Одним із кроків підвищення ефективності навчання є впровадження особистісно орієнтованого підходу , виявлення, розвиток творчих інтересів і здібностей кожної дитини, стимулювання її продуктивної навчальної діяльності.
Важливо зробити так, щоб учень з раннього віку виявляв бажання дізнатись щось нове. Саме тут у пригоді можуть стати ігрові технології, до яких безпосередньо відносяться власне ігри, римівки, пісні, наспіви(chants), фізкультхвилинки (TPR).  
Учень набагато більше дізнається і навчиться, якщо на уроці використовуються ігрові технології. За умови стимулювання властивої для цього віку ігрової пізнавальної мотивації діти досить легко й міцно запам’ятовують не тільки окремі слова або словосполучення, але й фрази, віршики,пісні,наспіви римівки.
Як відомо, до 10 років у дітей більш розвинута права півкуля мозку, яка відповідає за уяву та образи. Необхідно враховувати цю вікову особливість дитини і не вимагати від неї вирішення важких логічних задач. "Чарівним ключиком" на уроках іноземної мови, який відчиняє всі двері, стають ігрові технології. Слід ураховувати також, що чим цікавіші ігрові дії, котрі вчитель використовує на уроках, тим ефективніше учні запам’ятовують, узагальнюють та систематизують отримані знання.
             Гра — це потужній стимул до оволодіння мовою. Розвиваюче значення гри закладено самою природою, так як гра — це завжди емоції, а там де емоції, там активність, там уява, там працює творче мислення.
Понад дві тисячі років тому видатний китайський філософ Конфуцій сказав: Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію. Ці три прості твердження обґрунтовують необхідність використання активних методів навчання. Багато досліджень, присвячених грі як формі пізнання світу, доводять її ефективність і при навчанні іноземної мови. Структура гри, її смисловий зміст і правила стимулюють пізнавальну і творчу активність дитини. Наявність пізнавальних інтересів у школярів сприяє зростанню їх активності на уроках, якості знань, формуванню позитивних мотивів навчання. У грі особливо повно і часом несподівано проявляються здібності дитини. Гра завжди передбачає прийняття рішень — як вчинити, що зробити, як виграти. Бажання вирішити ці питання загострюють розумову діяльність граючих. А якщо дитина при цьому говорить іноземною мовою, то тут приховуються багаті навчальні можливості. Для дітей гра — захоплююче заняття. У грі всі рівні. Вона посильна навіть слабким учням. Непомітно засвоюється мовний матеріал, стає легше навчатися.      Гра – явище багатофункціональне. У процесі вивчення іноземної мови гра виконує такі
функції:
 моделюючу;
навчальну;
інформаційну;
формуючу;
мотиваційно-збуджувальну
орієнтуючу;
компенсаторну;
корегуючу;
стимулюючу; виховну
компенсаторну 
              У ігровому середовищі учень не може бути об’єктом прямого впливу вчителя. Тут немає суворої регламентації відносин, обмеженості рольових позицій. Учень виступає як активний учасник, суб’єкт організації гри.
             Діти молодшого шкільного віку мають природну здатність виражати свою особистість через гру і це забезпечує позитивний фундамент для вивчення іноземної мови. Використовуючи на уроках іноземної мови ігри, римівки,
наспіви, фізкультхвилинки, вчитель надає дітям можливість розпізнавати і реагувати на мову невербально. Розвиваючи мовні навички, ігрові технології також розвивають комунікативні навички, готовність до співпраці, дитина вчиться чути своїх товаришів, поважати правила гри і слідувати їм.
Ігрові технології, які включають в себе фізичні дії чи рухи, допомагають також розвитку психомоторних функцій.    
           Ігри надзвичайно різноманітні за змістом, характером, організацією, тому точна їхня класифікація спричиняє багато труднощів, значною мірою вона є досить умовною. Представити її можна у вигляді таблиці (додаток  )
           Гру можна використовувати на різних етапах уроку. Найчастіше вчитель використовує гру на етапі закріплення та під час перевірки знань. Гра, яка використовується під час перевірки знань, дозволяє більш творчо підходити до їх оцінювання, а також залучати до роботи всіх учнів класу. Інколи гра може бути фоном для побудови всього уроку. Коли ж учні стомлені, їм доцільно запропонувати рухливу гру. Проте слід пам’ятати, що окремі ігри занадто збуджують емоції дітей, надовго відволікають від мети уроку.           
            Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
           Готовність учнів до участі у грі (кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити її мету, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі в грі).
           Забезпечення кожного учня дидактичним матеріалом:
1.     Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри – чітке і зрозуміле.
2.     Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
3.     Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
4.     Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо). 
Ігри важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи та урізноманітнюючи їх.
Під час підготовки до уроку, на якому застосовуватиметься гра, необхідно продумати наступні питання методики:
1.     Мета гри. Які вміння та навички в галузі англійської мови учні засвоять у процесі гри? Якому моменту гри треба приділити особливу увагу? Які інші виховні цілі переслідуються під час проведення гри?
2.     Кількість гравців.
3.     Які матеріали знадобляться для гри?
4.     Як із найменшою витратою часу ознайомити дітей із правилами гри?
5.     На який час має бути розрахована гра? Чи буде вона цікавою, захопливою?
6.     Яким чином забезпечити участь усіх учнів класу у грі?
7.     Як організувати спостереження за дітьми, щоб з’ясувати, чи всі включилися до гри?
8.     Які зміни можна внести до гри, щоб підвищити інтерес та активність дітей?
9.     Які висновки слід повідомити учням на завершення гри?
 Під час організації ігор необхідно додержуватися наступних правил:
1.     Правила гри мають бути простими, чітко сформульованими, а зміст запропонованого лінгвістичного матеріалу – доступним для розуміння школярів.
2.     Гра повинна давати підстави для розумової діяльності.
3.     Дидактичний матеріал, який використовується під час гри, повинен бути зручним у використанні і наявним у кожного учня.
4.     Кожний учень повинен бути активним учасником гри. Тривале очікування своєї черги знижує інтерес.
5.     Якщо на уроці проводиться кілька ігор, то легкі та важкі за навчальним змістом повинні чергуватися.
 З огляду на типові розбіжності учнів доцільно комбінувати різні види ігрових вправ:

На початковому етапі дуже важливо закласти основу для подальшого розвитку навичок говоріння, читання, аудіювання, письма. Для створення на уроці сприятливого психологічного клімату й активності дітей вчитель  використовує різноманітні ігри з матеріалами та звуками. Учні займаються пошуком загублених літер, проводиться  конкурс на кращого знавця літер, грають у гру «Професор АВС» , команди змагаються на вміння писати літери.
Під буквеними іграми ми розуміємо своєрідні загадки, в яких потрібно відгадати слово чи фразу, написані незвичним способом. Для відгадки необхідно провести комбінаторні перетворення з буквами – змінити їх послідовність, розміщення відносно одна одної, порядок читання, додати або вилучити окремі букви.
Для засвоєння орфографії слів, розвитку та вдосконалення орфографічних навичок вчитель  використовує такі ігри, як «Назви ці літери», «Які літери пропущено?», «Ланцюжок зі слів», «Склади це слово», «Хто складе більше слів?», «Запиши ці слова».
Великий інтерес в учнів викликають кросворди та різноманітна ігрова діяльність, пов’язана з лексикою. Улюблені ігри лексичного характеру такі: «Найспритніший покупець», «Подивись, запам’ятай і запиши», «Bingo» (лексичне лото), «Назви колір і предмет», «Знайди пару».
Важливе місце в системі уроків англійської мови посідає рольова гра. Для учнів рольова гра – це діяльність, в якій вони беруть на себе певні ролі та виконують їх. Навчальний характер цієї діяльності дітьми не усвідомлюється. Така гра має велике виховне значення. Вона допомагає згуртувати учнівський колектив, залучаючи до активної діяльності сором’язливих чи несміливих. Під час рольової гри виховується свідомість, дисципліна, взаємодопомога, уміння відстояти свою точку зору.
Під час рольової гри вчитель використовує різноманітні картки та малюнки, де представлена інформація щодо опису ролі, яку буде виконувати учень.
Нерідко переможцями та найактивнішими учасниками ігор стають учні зі слабкою успішністю. У ході ігрової діяльності у них проявляється терпіння і наполегливість, тобто ті якості, які їм необхідні для систематичної підготовки домашніх завдань. Учні непомітно для себе поступово включаються в процес вивчення матеріалу. Важливо створити такі умови, при яких зацікавленість учнів у грі поступово перейде у навчальне заняття.
   
     Таким чином, використання ігрових технологій на уроках іноземної мови впливає на розумовий розвиток дітей, удосконалює їх мислення, увагу, творчі здібності, забезпечуючи навчання у співпраці. Ігрові технології не є другорядним видом діяльності, це необхідна, всеосяжна частина вивчення іноземної мови. В той же час, маючи за ціль отримати певну мовну користь і досягти бажаного навчального результату,вчитель ретельно добирає, планує, готує та керує  ігровими  процесами.
         При систематичному використанні на уроках іноземної мови ігрових технологій спостерігаються наступні результати:
- формуються такі якості особистості як наполегливість, відповідальність, допитливість, прагнення до пізнавальної діяльності;
- створюється позитивний морально-психологічний клімат у класі для розвитку особистості учнів;
- підвищується рівень розвитку комунікативних навичок учнів;
- формується стійка мотивація пізнання
;
- розвивається спостережливість, вміння бачити незвичайне у знайомих речах.
У своїй педагогічній діяльності вчитель намагається знайти найцікавіші, найдоступніші методи та  прийоми організації роботи учнів, що сприяє глибшому, міцнішому засвоєнню матеріалу, а також викликає у дітей інтерес до англійської мови, бажання її вивчати.
Вчитель не повинен зупинятися на досягнутому, він завжди має бути у пошуку, дбати про те, щоб учні хотіли йти до нього на урок, бажали зустрічі з новим, прекрасним, невідомим, щоб кожен урок приносив їм радість, був для них маленьким святом.


Комментариев нет:

Отправить комментарий